Novinky

11 Júl, 2011

Modely

Subaru XV: nový typ crossoveru

Nový crossover C-segmentu predstavený vo Frankfurte 

Predaj na Slovensku sa začne v prvých týždňoch roka 2012 

Premiéra nového motora 1.6 a novej prevodovky Lineartronic 

Automatický Stop-Štart systém po prvý raz v Subaru


Subaru XV rozširuje modelovú paletu značky. Je novým typom crossoveru, spájajúcim znaky SUV a mestských vozidiel, prináša však i prvky, ktoré sú vo svete crossoverov úplnou novinkou. Na jednej strane sú tu vlastnosti typické pre SUV: pohon všetkých kolies, funkčnosť, vysoká svetlá výška a veľké kolesá, na strane druhej excelentná manévrovateľnosť a vynikajúce jazdné vlastnosti, ktoré poznáme zo športových automobilov. Sprevádza ich nízka spotreba paliva ako pri mestských vozidlách, za ktorú Subaru XV vďačí úplne novým motorom. Medzi crossovery C-segmentu tak prichádza novinka, ktorá má ambície splniť nároky všetkých typov zákazníkov. Na Slovensku sa začne predávať hneď v prvých týždňoch roka 2012, predajcovia Subaru už prijímajú prvé objednávky.

KAROSÉRIA A INTERIÉR

Pod koncepciou Urban Adventure (mestské dobrodružstvo) zrodený automobil sa na autosalóne vo Frankfurte predstavil v agresívnej oranžovej farbe, ktorá zvýraznila dynamický dizajn karosérie. Elegantné tvary s výraznou muskulatúrou sú prvým z piatich základných znakov modelu. Ďalším je symbióza dvoch zdanlivo si odporujúcich aspektov: radosti z jazdy a ohľaduplnosti k životnému prostrediu formou nízkej spotreby a emisií. Oba faktory zabezpečuje špičková technika s prvkami, ktoré sa v automobiloch Subaru objavujú po prvý raz.

Tretím atribútom je bezpečnosť spĺňajúca najvyššie štandardy, a to ako aktívna, tak pasívna. Priestranná kabína s množstvom odkladacích priestorov umožňujúca pohodlné cestovanie je štvrtým tromfom, ktorý dopĺňa komfort a infotainment na palube. Dizajn interiéru sa takisto vymyká doterajšej koncepcii značky, je výrazne prispôsobený vkusu európskeho zákazníka.

KOMFORT

Všetky Subaru XV majú vo výbave buď jednozónovú alebo dvojzónovú automatickú klimatizáciu. Základný audio systém využíva štyri reproduktory, vyššia verzia ich má šesť, pričom sú navrhnuté špeciálne pre interiér modelu XV, kam prinášajú kvalitný priestorový zvuk. Audio systém obsahuje pripojiteľnosť telefónu cez bluetooth, ako aj konektivitu pre iPod a pripojenie externých zariadení cez USB. Novinkou je pripojenie audio zariadení cez bluetooth, čím sa eliminuje nutnosť zapájania káblov, zväčša prekážajúcich v interiéri vozidla.

Navigačný systém s hlasovým ovládaním prijíma a zobrazuje aktuálne dopravné informácie, mapovým médiom je pamäťová SD karta. Mapy je možné aktualizovať cez Internet, pričom výrobca zaručuje ich aktualizáciu štyrikrát ročne.

BEZPEČNOSŤ

Z hľadiska aktívnej bezpečnosti má každé Subaru XV v rámci základnej štandardnej výbavy systém kontroly dynamiky vozidla VDC (elektronický stabilizačný systém). Je vybavené aj protiblokovacím systémom bŕzd ABS, brzdovým asistentom a trakčnou kontrolou TCS. Systém VDC prešiel optimalizáciou intervenčného času, čo je zárukou vysokej bezpečnosti.

V rámci aktívnej bezpečnosti hrá svoju úlohu nielen dažďový a svetelný senzor, ale aj výhľad z vozidla. Ten je v Subaru XV na vrchole triedy, pričom sa dosiahol presunutím spätných zrkadiel na panely dverí a zoštíhlením A-stĺpikov, čím sa zredukovali slepé uhly. Aj pri konštrukcii piatych dverí  sa prihliadalo na čo najlepší výhľad smerom dozadu.

Pasívnu bezpečnosť zaručuje nielen pevný skelet karosérie, ale aj konštrukcia sedadiel. Tá vychádza z oceňovaných sedadiel väčšieho modelu Legacy, ktoré poskytujú nielen výnimočný komfort, ale aj ochranu pasažiera pri nehode. Rám a konštrukcia operadla chránia chrbticu pri náraze zozadu, prvok tvaru písmena S, spájajúci poťah s rámom sedadla, je významnou oporou tela cestujúceho a absorbentom kinetickej energie. Aktívne opierky hlavy sú samozrejmosťou.

Popri predných, bočných a záclonových airbagoch má Subaru XV vo výbave aj kolenný airbag vodiča. Všetky XV sú vybavené aj bezpečnostným úchytom brzdového pedála, ktorý významne redukuje riziko zranenia nôh pri náraze. Rozpojiteľný prvok na stĺpiku riadenia chráni hrudník vodiča tým, že pri čelnom náraze oddelí tyč riadenia od volantu.

NOVÉ MOTORIZÁCIE

Novinkou v portfóliu pohonných jednotiek je benzínový štvorvalec typu boxer s objemom 1,6 litra. V porovnaní s predchádzajúcim motorom s objemom 1,5 litra má výrazne lepšiu výkonovú charakteristiku v celom rozsahu otáčok, pričom je úspornejší. Agregát s objemom presne 1600 cm3 dosahuje maximálny výkon 84 kW (114 k) pri 5600 ot/min a maximálny krútiaci moment 150 Nm pri 4000 ot/min. Môže byť spriahnutý buď s manuálnou päťstupňovou prevodovkou s redukčnou prídavnou prevodovkou, alebo s bezstupňovou prevodovkou Lineartronic. Jeho kombinovaná spotreba paliva predstavuje iba 6,5 l/100 km s manuálnou prevodovkou, s prevodovkou Lineartronic je táto hodnota ešte nižšia a dosahuje hodnotu 6,3 l/100 km.

Druhým benzínovým motorom je nová generácia agregátu s objemom 1995 cm3 s maximálnym výkonom 110 kW (150 k) pri 6200 ot/min a krútiacim momentom 196 Nm pri 4200 ot/min. Aj tento štvorvalec typu boxer s protibežnými piestami  je mimoriadne úsporný. So šesťstupňovou manuálnou prevodovkou si vypýta iba 6,9 litra na 100 km v kombinovanom cykle, s prevodovkou Lineartronic je to ešte o 0,3 litra menej. Oba motory využívajú duálne časovanie ventilov a spĺňajú emisnú normu Euro 5.

Tretím variantom je dvojlitrový turbodieselový boxer (1998 cm3), ktorého výkon 108 kW (147 k) prenáša na kolesá šesťstupňová manuálna prevodovka. Agregát, ktorý dosahuje maximálny krútiaci moment 350 Nm v rozmedzí 1600 až 2400 otáčok, má kombinovanú spotrebu iba 5,6 l/100 km.

AUTOMATICKÝ STOP-ŠTART SYSTÉM

Model XV je prvým Subaru, ktoré pri benzínových motoroch využíva automatický systém Stop-Štart, šetriaci palivo formou vypnutia motora pri zastavení napríklad v dopravnej zápche či na semaforoch. Čas, počas ktorého bol motor vypnutý, a množstvo ušetreného paliva sa zobrazuje na informačnom displeji. Konštrukcia štartéra, odlišná od bežného, priniesla v porovnaní s inými systémami Stop-Štart extrémne krátky čas potrebný na opätovné naštartovanie motora – iba 0,2 sekundy. Štartovanie je také jemné, že ho vodič vníma ako virtuálny proces. Systém Stop-Štart je možné deaktivovať príslušným spínačom.

POHON VŠETKÝCH KOLIES, NOVÁ PREVODOVKA

Všetky varianty Subaru XV disponujú symetrickým stálym pohonom všetkých kolies. Konštrukcia stredového diferenciálu sa líši v závislosti od prevodovky. V prípade manuálnych prevodoviek je použitý stredový diferenciál prepojený s viskóznou spojkou, pričom základné rozdelenie krútiaceho momentu je 50:50 medzi prednou a zadnou nápravou. Pri prevodovke Lineartronic sa používa viaclamelová spojka so základným rozdelením krútiaceho momentu 60:40. Pri zmene trakcie sa distribúcia medzi predné a zadné kolesá v oboch prípadoch mení podľa aktuálnych jazdných podmienok. Pre dosiahnutie vynikajúcich jazdných vlastností je na prednej i zadnej náprave nezávislé zavesenie kolies.

V Subaru XV je použitá nová, ľahšia a kompaktnejšia bezstupňová prevodovka Lineartronic s reťazovým prevodom. Optimalizáciou pozícií hriadeľov a ďalších vnútorných častí sa dosiahli nielen menšie rozmery prevodovky, výsledkom je aj jemné a hladké radenie a zníženie spotreby paliva. Vodič zmenu pocíti najmä v stúpaní a zákrutách, ale i v rýchlej odozve pri akcelerácii. Výhoda šiestich predvolených prevodových stupňov, ktoré môže radiť pádlami pod volantom, zostala.

Úpravami prešli aj manuálne prevodovky, čím sa dosiahlo lepšie pokrytie širokého spektra otáčok, tichší chod pri rýchlej jazde po diaľnici, ako aj nižšia spotreba paliva.

ZÁKLADNÉ TECHNICKÉ ÚDAJE

Dĺžka4 450 mm
Výška1 570 mm
Šírka1 780 mm
Rázvor2 635 mm
Rozchod (vpredu/vzadu)1 525 mm / 1 525 mm
Minimálna svetlá výška220 mm
Previs (vpredu/vzadu)970 mm / 845 mm
Polomer otáčania5,3 m
Vnútorná dĺžka2 005 mm
Vnútorná výška1 205 mm
Vnútorná šírka1 492 mm
Výška sedáka vodiča615 mm
Objem batožinového priestoru (norma VDA)380 l (súprava na opravu pneumatík),
310 l (plnohodnotná rezerva)/
1270 l pri sklopených sedadlách
Šírka batožinového priestoru1 350 mm
Výška batožinového priestoru780 mm
Dĺžka batožinového priestoru820 mm

Subaru je najväčším svetovým výrobcom osobných automobilov s pohonom všetkých kolies. Značka je automobilovou divíziou japonského koncernu Fuji Heavy Industries, vyrábajúceho produkty pre sféry dopravy, letectva, priemyslu, stavebníctva i poľnohospodárstva. Filozofiou koncernu, založeného v roku 1953, je vysoká kvalita produktov, používanie pokrokových technológií a zodpovednosť k životnému prostrediu. Automobily Subaru pre európsky trh sa vyrábajú v Japonsku.

Subaru je priekopníkom pohonu 4×4 v osobných automobiloch, v roku 1972 prinieslo na trh prvé sériové osobné vozidlo s pohonom všetkých kolies. Odvtedy predalo viac ako 10,5 milióna automobilov s pohonom 4×4. Značka patrí k špičke v motoristickom sporte, kde získala šesť titulov majstra sveta v rely. Importérom Subaru v Slovenskej republike je od roku 2004 spoločnosť Mikona, s.r.o.

Mikona, s.r.o / Subaru Press Service