Novinky

2 Mar, 2008

Modely

Slovenská premiéra: Blue Chip sa vracia – Nové Subaru Impreza WRX STI

Výraz Blue Chip bol pôvodne označením pre hracie žetóny s najvyššou hodnotou v slávnom kasíne Monte Carlo, boli totiž modrej farby. V súčasnosti sa o “Blue Chips” často hovorí v súvislosti s akciami resp. cennými papiermi. Rozumieme pod tým spoločnosti, ktoré sú kótované na burze a majú vysoký akciový index.Aj Subaru má vo svojej palete produktov takúto “špičkovú akciu” – Subaru Impreza WRX STI. Nielenže jej typická žiarivo modrá (rallye) farba evokuje “Blue Chip”, jeho špičkovú kvalitu potvrdzuje aj šesť titulov majstra sveta v rallye.


STI. TRI PÍSMENÁ A LEGENDA, KTORÚ PREDSTAVUJÚ.

Skratka veľkými písmenami zapísaná nielen v histórii rallye prežíva znovuzrodenie. STI je zárukou motoristického športu na najvyššej úrovni, skratkou dcérskej firmy Subaru, Subaru Tecnica International, podpísanou pod legendou, ktorú tieto písmená predstavujú.

Subaru Impreza WRX STI je späť. Už niekoľko rokov je toto vozidlo najsilnejším modelom, ktoré Subaru ponúka. Vlastnosti tretej generácie Imprezy Impreza WRX STI boli vo všetkých bodoch opätovne vylepšené – najmä jej dynamickosť, sila a výkon pri súčasne nižšej spotrebe a nižších hodnotách emisií.

Nové Subaru Impreza WRX STI, ktoré na cesty prvýkrát prichádza ako 5-dverový hatchback, je základom pre “Blue Chip” na majstrovstvách v rallye a bude nasadené v sezóne 2008.

1. DYNAMIKA. Z KAŽDÉHO UHLA POHĽADU. DIZAJN NOVEJ IMPREZY WRX STI.

1.1 Exteriér.

Podobne ako nové Subaru Impreza, aj verzia Impreza WRX STI má päťdverovú karosériu so šikmou zadnou časťou. Vďaka novému tvaru je najšportovejšia Impreza nielen agilnejšia, ale ponúka aj viac priestoru pre pasažierov. O 85 mm väčší rázvor prispieva k vylepšenej jazdnej dynamike, ako aj k väčšej ponuke miesta resp. priestoru pre nohy na zadných sedadlách. Na základe dlhšieho rázvoru, širšieho rozchodu kolies (vpredu +40 mm, vzadu +45 mm) a krátkych previsov (zadný previs bol skrátený o 120 mm) sa hmotnosť sústredila ešte viac medzi nápravy, čím sa podarilo zredukovať nakláňanie karosérie, zvýšiť stabilitu a spresniť riadenie. Vďaka konzekventnej ľahkej konštrukcii a použitiu vysokopevnostných materiálov má päťdverová karoséria vyššiu torznú tuhosť ako predchádzajúci model. Vlastná hmotnosť vozidla ostala takmer nezmenená.

Pre STI typické rozšírené blatníky ostávajú zachované aj v prípade modelu tretej generácie. Harmonicky sa integrujú do celkového dizajnu, zdôrazňujú výrazný športový vzhľad a ponúkajú miesto pre mohutné 18 palcové hliníkové disky vo formáte 245/40 R18 (vpredu a vzadu). Ďalšími poznávacími znameniami v porovnaní so základnou verziou je napríklad predný nárazník s veľkými prívodmi vzduchu, zmenená pozícia svetiel do hmly (v závislosti od stupňa výbavy), bočné prahy, väčší strešný spojler, tmavá kovová mriežka na chladiči a masívny zadný difúzor nad tlmičom výfuku so štyrmi koncovkami. Aerodynamické diely zabezpečujú ešte väčší prítlak na obe nápravy a optimalizujú tak správanie vozidla pri vysokých rýchlostiach. Chladič plniaceho vzduchu je tradične zásobený cez lapač vzduchu integrovaný v kapote motora. Odvetrávanie motora je zabezpečené výrezmi v prednom spojleri a žiabrami na zadnej časti predných blatníkov.

1.2. Interiér.

Športovosť exteriéru dôsledne pokračuje v interiéri. Celý kokpit je orientovaný na vodiča, ovládacie prvky sú prehľadne a intuitívne umiestnené. Prístrojovej doske dominujú tri veľké, na červeno svietiace okrúhle ukazovatele, z ktorých najnápadnejší je veľký, v strede umiestnený otáčkomer s nastaviteľným indikátorom prevodového stupňa. Rad svetelných indikátorov informuje o prevádzkovom stave rôznych elektronických režimov jazdy. V interiéri dominuje čierna a strieborná farba, v závislosti od stupňa výbavy sedia vodič a spolujazdec v športových sedadlách Recaro potiahnutých Alcantarou a kožou a ponúkajú excelentné bočné vedenie pri razantých prejazdoch zákrut a zaručujú pohodlie aj na dlhších cestách.

U kožou potiahnutého multifunkčného volantu sa dá nastaviť výška a dosah, takže každý vodič aj vďaka viacnásobne nastaviteľnej športovej sedačke rýchlo nájde správnu pozíciu.

2 TECHNIKA NOVEJ GENERÁCIE.

Zhmotnená športovosť naznačená vonkajškom a interiérom je potvrdená aj jazdnými výkonmi.
Subaru WRX STI nie je žiadnym nekompromisným strojom na jazdenie, ale športovým náčiním, ktoré môže pilotovať každý vodič v každej jazdnej situácii. Aby sa táto sústredená turbo sila dala vždy dobre ovládať a preniesla sa na cestu, je táto špičková verzia Imprezy, okrem permanentného pohonu všetkých kolies, symmetrical AWD, vybavená radom elektronických jazdných režimov, ktoré podporujú rôzne stupne športovo ambiciózneho jazdného štýlu. Vodič sa môže spoľahnúť na štandardné nastavenie stredového diferenciálu (Driver’s Control Center Differential, DCCD) a systém elektronickej kontroly stability jazdy Vehicle Dynamics Control (VDC), alebo ich prispôsobí svojmu požadovanému jazdnému štýlu. Pokrok vďaka elektronike. WRX STI s DCCD a VDC.

Pre novú Imprezu WRX STI technici nanovo vyladili šesťstupňovú manuálnu prevodovku a vodičom individuálne nastaviteľný stredový diferenciál (Driver’s Control Center Differential, DCCD) rozšírili o nové elektronické funkcie. Kombinácia mechanického a elektronicky riadeného stredového diferenciálu ponúka tri rôzne automatické nastavenia:

  • Režim AUTO Mode: elektronika automaticky prispôsobuje rozdeľovanie točivého momentu medzi nápravami všetkým jazdným podmienkam a stavu cesty. Základné rozdelenie sily je 41:59 (predná náprava:zadná náprava)
  • Režim AUTO+ Mode: záver diferenciálu sa v záujme najvyššej trakcie uzamkne, čo je výhodou najmä na klzkom povrchu.
  • Režim AUTO- Mode: záver diferenciálu sa uzamyká minimálne, čo zabezpečuje najlepšiu dynamiku na suchej ceste.

Okrem toho je možné stredový diferenciál nastaviť manuálne v šiestich stupňoch. Manuálny režim je predurčený pre športový štýl jazdy.

Subaru WRX STI je prvýkrát vybavené reguláciou dynamiky jazdy, systémom Vehicle Dynamics Control (VDC), ktorého úlohou je zákrokmi do manažmentu motora a brzdového systému uviesť vozidlo do stabilného stavu, ak dôjde k prekročeniu hranice priľnavosti. V štandardnom programe “normal” pracuje ABS, systém kontroly trakcie (TCS) a systém kontroly stability (SAC). Režim “traction” poskytuje milovníkom driftovania výnimočné potešenie z jazdy, TCS a SAC totiž zasahujú len obmedzene a s oneskorením, plný výkon motora ostáva aj pri preklze kolies na 100% zachovaný. V treťom režime “off” sa dá VDC úplne deaktivovať. V tejto pozícii sú všetky elektronické pomocné systémy – s výnimkou ABS – mimo prevádzky. Nová radosť z jazdy so “Subaru Intelligent Drive“ (SI-Drive).

Po prvýkrát dostala aj WRX STI do výbavy SI-Drive (Subaru Intelligent Drive), známy zo Subaru Outback 3.0. Táto inovatívna technická lahôdka umožňuje vodičovi vďaka integrovanej kontrole riadenia motora a jemnému dolaďovaniu elektronickej škrtiacej klapky využívať tri charakteristiky motora: od „I“ ako „Intelligent“, cez „S“ ako „Sport“ až po S#“ ako „Sport Sharp“.

Režim „Intelligent Mode“ sa stará o to, aby sa efektívnou kontrolou točivého momentu motora znížila spotreba paliva, pričom je možné dosiahnuť zníženie spotreby až o 10%.

V režime „Sport Mode“ je vždy dodávaný ideálny výkon, čo dovoľuje športové jazdenie za najrôznejších jazdných a cestných podmienok. Dodávaný výkon pritom presne odzrkadľuje uhol sklonu plynového pedálu.
Režim „Sport Sharp Mode“ je určený na maximálny nárast výkonu a priamu odozvu turbo motora. Vodič pri tom zažíva autentický pocit z jazdy na najvyššej úrovni a každá poloha plynového pedálu je bez akýchkoľvek obštrukcií odoslaná ďalej do agregátu. Motor je ešte ochotnejší ísť do otáčok ako v režime „Sport Mode“.

Vodič môže spínačom SI-Drive na stredovej konzole medzi týmito tromi režimami kedykoľvek prepínať a zažije pri tom tri rôzne zážitky z jazdy v tom istom aute.

Najvyšší brzdný výkon vďaka značke Brembo.

Závodný brzdový systém od firmy Brembo so štyrmi kotúčmi s vnútorným chladením, dvojkomorovým brzdovým posilňovačom a špeciálnymi brzdovými vedeniami garantuje najvyššie hodnoty spomalenia. Pre Imprezu WRX STI naladené “Subaru Sport ABS” so senzorom priečneho zrýchlenia a elektronickým rozdeľovaním brzdnej sily (EBD) si zachováva svoj výkon aj pri extrémnej záťaži. Aby sa využil celý potenciál tohto závodného brzdového systému, je vybavený asistentom núdzového brzdenia, ktorý vyvíja najvyšší možný brzdný tlak aj pri ľahkom stlačení brzdového pedálu.

DC3. Nový podvozok v Subaru WRX STI.

Podvozok Imprezy WRX STI bol takisto vyvinutý úplne nanovo a spolu s motorom bol celý hnací mechanizmus uložený ešte nižšie vo vozidle. Nové šasi je tuhšie a vysiela vodičovi autentickú spätnú väzbu o vozovke bez toho, aby musel byť obetovaný komfort pruženia. Predné zavesenie s opačne namontovaným tlmičom („Kayaba Upside Down“) a kovanými hliníkovými priečnymi ramenami sa vyznačuje veľkým stupňom tuhosti, vďaka čomu vozidlo reaguje spontánnejšie na riadiace pokyny. Pre vodiča to znamená nový zážitok z jazdy, formovaný dynamikou a agilitou v kombinácii s dostatkom pohodlia aj na dlhších cestách.

Na zadnej náprave bolo po prvýkrát použité novovyvinuté zavesenie s dvomi priečnymi ramenami, ktoré je kompaktnejšie a ľahšie, je taktiež zabudované nižšie a redukuje hluk odvaľovania kolies.

WRX STI je sériovo vybavená 18 palcovými diskami z ľahkých zliatin s rozmerom 245/40 R18, ktoré prispievajú k zvýšenej trakcii a stabilite v zákrutách.

Symmetrical AWD.

Sila je ako u predchodcov prenášaná symetrickým, permanentným pohonom všetkých kolies, symmetrical AWD. Výhody pozdĺžne zabudovaného motora boxer a pripojeného hnacieho mechanizmu – nižšie ťažisko, koncentrácia ťažkých dielov medzi nápravy, žiadne presmerovávanie síl – prispievajú k vyváženosti jazdných vlastností.

Systém pohonu všetkých kolies bol starostlivo prispôsobený potrebám novej Imprezy WRX STI. Motor harmonizuje s prevodovkou. Predstavujú ďalší krok vo vývoji kľúčovej technológie Subaru.

3. TURBO SILA: 300 K. 407 NM.

Motor v Impreze WRX STI.

V roku 2006 bol 2,0-litrový turbo motor nahradený turbo agregátom s objemom 2,5 litra, čím sa na jednej strane zvýšil výkon a sila, na strane druhej sa podarilo zvýšiť spoľahlivosť a životnosť techniky. Najnovší evolučný stupeň priniesol ďalšie zvýšenie výkonu ako aj točivého momentu. Výkon novej Imprezy WRX STI teraz dosahuje 300 koní pri 6000 ot./min. (doposiaľ 280 k) a točivý moment 407 Nm pri 4000 ot./min. (doposiaľ 392 Nm). Za nárast výkonu je zodpovedné modifikované sacie a výfukové potrubie, efektívnejší chladič stlačeného vzduchu a ďalšie úpravy. Motor okrem toho disponuje dvojitým systémom AVCS, čo znamená, že nasávacie a výfukové ventily sú riadené variabilne.

Turbo motor zrýchli Imprezu WRX STI z 0 na 100 km/h za 5,2 sekundy (predchodca: 5,4 sek.), najvyššia rýchlosť je elektronicky obmedzená na 250 km/h.

Napriek zvýšenému výkonu sa podarilo znížiť priemernú spotrebu paliva aj hodnoty emisií CO2 v porovnaní s predchádzajúcim modelom o –5,5% na 10,3 l, resp. 243 g CO2 na kilometer.

4. V ZÁUJME BEZPEČNOSTI. PRE VODIČA, PASAŽIEROV A CHODCOV.

Prstencové rámové prvky.
Jedinečná štruktúra karosérie s integrovanými prstencovými prvkami na stĺpikoch a na dverách tvoria bezpečnostnú klietku vozidla. Táto štruktúra slúžila ako základ pri vývoji novej Imprezy. Vďaka použitiu vysoko moderných technológií na absorbovanie nárazovej energie ako aj vysokopevnostných oceľových plechov na rozhodujúcich miestach bola bezpečnosť pri náraze povýšená na novú úroveň. Pritom sa podarilo zredukovať vlastnú hmotnosť vozidla.

Vylepšenia štruktúry karosérie.

Bočná štruktúra karosérie bola celá vyvinutá nanovo, pričom inžinieri zo Subaru ako základ použili uznávané princípy integrovaných prstencových rámových prvkov.
Použitím rámových dvier dosiahli technici vyššiu torznú tuhosť pri súčasne nižšej váhe. Táto štruktúra karosérie s vysokou úrovňou pevnosti, ktorá je v priamom vzťahu so zlepšeným jazdným výkonom a optimalizovaným komfortom, zaručuje prvotriednu bezpečnosť a ochranu pasažierov novej Imprezy.

Bezpečnosť pri kolíziách pri akomkoľvek uhle nárazu.

Vďaka integrovaným prstencovým rámovým prvkom zvýšilo Subaru bezpečnosť v prípade nárazu zpredu, z boku a zo zadu. Obzvlášť dôležitá bola táto optimalizácia v zadnej časti, pretože sa skrátil zadný previs. Z tohto dôvodu bola použitá špeciálna štruktúra, ktorá absorbuje nárazovú energiu a efektívne ju rozkladá po karosérii.

Ochrana chodcov.

Kapota motora, stierače čelného skla a nárazník sú vytvorené z takého materiálu a sú vytvarované tak, aby bol chodec v prípade nárazu vystavený najnižšiemu možnému zaťaženiu.

Bočné a okenné airbagy.

Bočné a okenné airbagy sú u Imprezy WRX STI taktiež súčasťou sériovej výbavy. Kombinácia bočných a okenných airbagov zväčšuje ochrannú plochu v prípade bočných kolízií a značnou mierou znižuje riziko zranenia pasažierov.

Elektronický stabilizačný program (Vehicle Dynamics Control System, VDC).

Tento systém kontroly dynamiky jazdy podporuje agilitu, stabilitu a trakciu pohonu Symmetrical AWD. Okrem toho Subaru využíva Vehicle Dynamics Control System ako prídavný bezpečnostný prvok: systém rozpoznáva požadovaný smer jazdy, porovnáva ho so skutočným smerom jazdy a zásahmi do manažmentu motora a brzdového systému vyrovnáva rozdiely. Tak je zabezpečená vysoká jazdná stabilita bez obmedzovania radosti z jazdy.

5. CENY A DOSTUPNOSŤ.

Nové Subaru WRX STI bude k dispozícii v dvoch odlišných verziách, základnej verzii a verzii “exclusive”, ktorej výbava zahŕňa 18 palcové disky z ľahkých zliatin BBS (245/40 R18), športové anatomické sedadlá Recaro s poťahom z Alcantary v kombinácii s kožou, svetlá do hmly, navigačný systém a stmavené sklá zadného a bočných okien.

Oficiálny začiatok predaja a zverejnenie cien modelov Subaru Impreza WRX STI je stanovený na apríl 2008.