Novinky

18 Jan, 2015

Bezpečnosť

Nové Subaru Outback vidí cez asistenčný systém EyeSight

Nová generácia Subaru Outback vidí cestu, autá, chodcov i statické prekážky prostredníctvom asistenčného systému EyeSight. V novom Outbacku bude po prvý raz uvedený na európsky trh. Ide o najvýznamnejší prvok aktívnej bezpečnosti Subaru od zavedenia symetrického pohonu všetkých kolies.


■ Nový asistenčný bezpečnostný systém pre Európu využíva
HD stereo kamery

■ Druhý pár očí vodiča monitoruje situáciu na ceste a v prípade 
nebezpečenstva automaticky zasiahne

■ Outback so systémom EyeSight získal najvyššie ratingy
bezpečnosti v Japonsku i v USA

■ Nová generácia vlajkovej lode Subaru: ľahšia, komfortnejšia
a s novými systémami infotainment

Nová generácia Subaru Outback vidí cestu, autá, chodcov i statické prekážky prostredníctvom asistenčného systému EyeSight. V novom Outbacku bude po prvý raz uvedený na európsky trh. Ide o najvýznamnejší prvok aktívnej bezpečnosti Subaru od zavedenia symetrického pohonu všetkých kolies.

Nová generácia pre Európu

Systém EyeSight, uvedený v Japonsku v máji 2008, bol prvým na svete, ktorý použil technológiu stereo kamier na detekciu pohybujúcich sa objektov ako vozidiel, chodcov či cyklistov, ale aj jazdných pruhov a statických prekážok, napríklad železničných závor. EyeSight je výsledkom rozsiahleho výskumu a vývoja Subaru. Bol logickým nasledovníkom predchádzajúcich systémov, využívajúcich vysokofrekvenčné a laserové radary, ktoré Subaru už koncom 80. rokov minulého storočia testovalo a používalo v automobiloch určených pre domáci japonský trh.

Systém EyeSight, určený pre nové Subaru Outback, je najnovším stupňom technológie, vyvíjanej počas uplynulých 25 rokov. V porovnaní s predchádzajúcou generáciou tohto asistenčného systému je najnovšia verzia pre Európu vybavená zásadne inovovanými stereo kamerami. Ich snímací uhol i dosah sa zvýšili o približne 40 %, čo znamená ešte vyššiu mieru aktívnej bezpečnosti.

Ako funguje EyeSight? 

Komplexný asistenčný bezpečnostný systém EyeSight pridáva vodičovi ďalší pár očí: využíva dve farebné kamery so snímacími čipmi CMOS s HD rozlíšením, namontované na prednej strane spätného zrkadla.

Hoci EyeSight v zmysle filozofie Subaru nie je systémom autonómnej jazdy a nenahrádza vodiča, sústavne monitoruje jazdné podmienky a upozorňuje na hroziace nebezpečenstvo, čím výrazne znižuje riziko kolízie. Pracuje v tandeme s motorom, prevodovkou i brzdovou sústavou a ak vodič nereaguje, nezačne vyhýbací manéver, brzdí slabo alebo vôbec nebrzdí, podnikne akciu na odvrátenie nebezpečnej situácie. Systém zároveň monitoruje okolitú dopravu a primerane prispôsobuje rýchlosť vozidla.

Na rozdiel od iných systémov, ktoré iba zisťujú prítomnosť objektov na ceste, vysoko sofistikovaný softvér EyeSightu ich rozpozná a identifikuje, odhadne potenciálne riziko a vyhodnotí najlepšiu možnú reakciu. Vyšle vizuálny i akustický varovný signál a autonómne zasiahne, ak zistí zlyhanie vodiča, ktorý reaguje nesprávne alebo tak neskoro, že by vozidlo narazilo do prekážky.

EyeSight je kombináciou viacerých bezpečnostných asistenčných systémov. Obsahuje upozornenie na potrebu predkolízneho brzdenia, predkolízny brzdný asistent, predkolízne automatické brzdenie, predkolízny manažment plynu, upozornenie na opustenie jazdného pruhu a adaptívny tempomat. Je schopný znížiť výkon motora, upozorňuje vodiča, ak kľučkuje vo svojom jazdnom pruhu alebo ho neželane opustí, znižuje alebo zvyšuje rýchlosť v závislosti od vpredu idúceho vozidla v intervale od 0 do 180 km/h. Vie zintenzívniť účinok bŕzd, zvýšiť rýchlosť pri vyhýbacom manévri, alebo automaticky zastaviť vozidlo až z rýchlosti 50 km/h.

V súvislosti so zavedením systému EyeSight v Európe začali distribútori Subaru s tréningami predajcov i s predvádzacími akciami pre zákazníkov. Podľa spätnej väzby nezažili také nadšené reakcie pri zavádzaní žiadnej inej technickej novinky.

Nekompromisná bezpečnosť na najvyššej úrovni

V zámorí, kde mohli zákazníci Subaru využívať už predchádzajúcu generáciu EyeSightu, získal tento bezpečnostný systém celý rad vynikajúcich hodnotení a prvenstiev v testoch elektronických asistentov.

Najnovším bolo koncom októbra top hodnotenie pri teste 29 modelov deviatich značiek v rámci japonského programu testovania bezpečnosti nových vozidiel (JNCAP, obdoba európskeho Euro NCAP). Japonská Národná agentúra pre bezpečnosť automobilov, ktorá je prevádzkovateľom programu JNCAP, udelila novému Outbacku, vybavenému už novým systémom EyeSight, najvyšší možný rating. V Japonsku sa 80 % nových vozidiel Subaru predáva s týmto systémom, ktorý je pri viacerých modeloch súčasťou doplnkového vybavenia.

Nový Outback bodoval aj pri hodnotení bezpečnosti v USA. V auguste mu inštitút IIHS udelil najvyššie možné hodnotenie bezpečnosti 2014 TOP SAFETY PICK+ spolu s najvyšším ratingom Superior (najvyššia známka 6 na stupnici od 0 po 6) za aktívnu bezpečnosť, ktorý dosiahol aj vďaka systému EyeSight.

Nová generácia Subaru Outback

Európska premiéra novej generácie Subaru Outback je plánovaná na ženevský autosalón v marci tohto roka.

Prémiový crossover prinesie nový dizajn exteriéru, nové tvary a kvalitu spracovania interiéru, ako aj novú úroveň komfortu. O hladkú a tichú jazdu sa postarajú nové akustické čelné sklo, kvapalinové silentbloky motora, hrubšie podlahové panely, odhlučnenie kolies a nové podblatníky či rozsiahlejšie použitie penových izolačných materiálov.

Vylepšeniami a upgradom prešla väčšina prvkov infotainmentu. Športový prístrojový panel pozostáva z dvoch binokulárnych tubusov prístrojov, medzi ktorými je centrálny 5-palcový informačný displej. Veľký multifunkčný dotykový displej na stredovej konzole sa ovláda rovnako ako smartfóny či tablety. Pripojenie umožňuje konektivita SUBARU STARLINK s integráciou smartfónu, hands free telefonovaním a audio streamingom. Vo vyšších stupňoch vybavenia si posádka vychutná zvuk prémiového audiosystému harman/ kardon s 12 reproduktormi vrátane predného centrálneho reproduktora a subwoofera vzadu, k dispozícii bude mať 7-palcový dotykový displej, prevod SMS správ na reč a hudobnú databázu iTunes.

Vďaka nižšej hmotnosti, optimalizovanej aerodynamike a aktívnej mriežke na prednom otvore pre prívod vzduchu pri benzínových modeloch sa podarilo dosiahnuť vysoko konkurencieschopné emisie CO2. Kombinované hodnoty pre dieselové motorizácie 2.0D MT, 2.0D Lineartronic a benzínový agregát 2.5i sú 145, 159 a 161g/km.

Asistenčný systém EyeSight a systém X-Mode pre jazdu v teréne budú súčasťou štandardnej výbavy všetkých benzínových i dieselových verzií s automatickou prevodovkou Lineartronic. To znamená, že nová generácia vlajkovej lode Subaru bude nielen najlepšie vybaveným, ale aj najbezpečnejším Outbackom v histórii.