Novinky

4 Jan, 2009

Technológie

Nové Subaru Impreza BOXER DIESEL – symbióza športového ducha a hospodárnosti.

Impreza 2.0D ako v poradí štvrté Subaru so vznetovým motorom kompletizuje ponuku rodiny Boxer Diesel. Rovnako ako Forester 2.0D, je aj nová Impreza 2.0D sériovo vybavená šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a bezúdržbovým, riadeným filtrom pevných častíc.


Revolúcia. Pojem, s ktorým je potrebné zaobchádzať veľmi opatrne, sa v tomto prípade zdá byť opodstatnený. Uvedením prvého motora Boxer Diesel do sériovej výroby sa inžinierom zo Subaru podaril technologický prielom. Spojenie predností motora typu boxer s motorom spaľujúcim naftu predstavuje kvôli typicky vysokým kompresným a spaľovacím tlakom veľkú technickú výzvu, ktorú doposiaľ žiadny iný výrobca motorových vozidiel neprijal.

Nová Impreza 2.0D sa nevyznačuje len jemným chodom a bohatou výkonovou rezervou, ale imponuje aj príkladnou spotrebou len 5,8l/100 km a emisiami 152 g CO2/km podľa normy EU. Na jedno natankovanie 64 litrovej nádrže je možné zdolať vzdialenosť viac ako 1100 kilometrov.

1 DIZAJN A OSOBNOSŤ

1.1 Exteriér

Nová Impreza hovorí novým dizajnovým jazykom. Mottom dizajnérov tretej generácie modelu Impreza bola “športová elegancia”. Vďaka svojej štíhlej dynamickej siluete, výraznej tvári a krátkym previsom je Impreza autentickým Subaru, ktoré osloví vodičov so športovými ambíciami, ako aj zákazníkov, ktorých rozhodovanie o kúpe je podmienené praktickosťou a úžitkovosťou, pričom hľadajú niečo výnimočné. Karoséria typu hatchback reflektuje dynamickú agilitu Imprezy. Plynulá línia smerujúca od prednej časti až dozadu, ostré bočné línie a hladko integrované nárazníky, krátke previsy a strešný spojler podčiarkujú športovosť a zároveň eleganciu Imprezy. Charakteristický otvor na kapote prezrádza, že pod ňou sa nachádza dieselový motor prepĺňaný turbodúchadlom.

Nekompromisná kvalita až po najmenší detail – tak znel cieľ dizajnérov. Počnúc reflektormi, v tvare jastrabích očí, ktoré Impreze prepožičiavajú ostrý pohľad a končiac zadnou časťou vozidla so združenými svetlami. Okrem bežných zadných svetiel sú pod krytom z číreho skla brzdové svetlá využívajúce technológiu LED, ktoré majú nízku spotrebu energie, omnoho jasnejšie svietia a majú oveľa rýchlejšiu odozvu. Vďaka tomu sú pre ostatných vodičov ľahšie a lepšie viditeľné. Batožinový priestor novej Imprezy pojme 301 až 1216 litrov.

Svojimi rozmermi sa Impreza 2.0D radí v triede kompaktov k veľkým vozidlám. Toto športové kompaktné auto má dĺžku 4415 mm, je široké 1740 mm a 1475 mm vysoké, rozchod kolies vpredu je 1505 mm a vzadu 1510 mm, vďaka čomu vynikajúco “sedí” na ceste. Impreza tretej generácie je o päť centimetrov kratšia ako predošlý model, rázvor náprav naopak narástol takmer o desať centimetrov na 2620 mm. Tento nárast prispel k zlepšeniu jazdnej dynamiky a prospel aj vnútornému priestoru, najmä pasažieri vzadu tak majú k dispozícii viac priestoru pre nohy.

1.2 Interiér

Cieľ stvárnenia interiéru bol jednoduchý – nastúpiť a cítiť sa dobre. Forma a funkcionalita u Imprezy sú optimálne zladené, čo zaručuje príjemnú atmosféru na všetkých piatich miestach. Dizajn prístrojového panelu a obloženia dvier ďalej rozvíja motív krídiel, ktorý bol prvýkrát použitý v modeli Tribeca a ktorý odkazuje na históriu firmy Subaru ako výrobcu lietadiel.

Anatomicky vytvarované sedadlá ponúkajú veľmi dobré bočné vedenie a komfort, sedadlo vodiča je možné nastaviť aj výškovo. Predné sedadlá sú vybavené aktívnymi opierkami hláv, ktoré v prípade nárazu do zadnej časti vozidla znížia riziko hyperextenzného poranenia krčnej chrbtice. Športové sedadlá (súčasť výbavy “Sport”) ponúkajú ešte lepšie bočné vedenie.

Kokpit je prehľadný, klasické okrúhle ukazovatele sú ergonomicky umiestnené pred výškovo a pozdĺžne nastaviteľným trojlúčovým volantom. Centrálne umiestnené výstupné otvory automatickej klimatizácie sú zreteľne oddelené od ovládacích prvkov na spodnej časti stredovej konzoly. K príjemnému cestovaniu v novej Impreze okrem toho prispieva sériová automatická klimatizácia.

2 TECHNIKA NOVEJ IMPREZY BOXER DIESEL

2.1 Motor Boxer Diesel

Prvý vznetový motor s protiľahlými piestami v osobnom motorovom vozidle má objem 2.0 litra, je štvorvalcový, prepĺňaný turbodúchadlom a vyznačuje sa kultivovaným chodom, je tichý a mimoriadne úsporný. Okrem predností typických pre vznetové motory zároveň ponúka výkonovú charakteristiku motora typu boxer. Pohonná jednotka vytvára minimálne vlastné vibrácie, nakoľko sa zotrvačné sily prvého a druhého radu vďaka protiľahlému umiestneniu valcov navzájom neutralizujú. Vďaka nízkym vlastným vibráciám motor nepotrebuje vyvažovacie hriadele. Výnimočná vyváženosť tohto motora vedie k nízkej vlastnej rotačnej zotrvačnosti a treniu. Výsledkom sú priame a rýchle odozvy motora na stlačenie plynového pedálu. Turbodúchadlo sa nachádza pod motorom. Jeho umiestnenie taktiež prispieva k dobrej reakcieschopnosti a ešte viac znižuje ťažisko motora boxer.

Na prípravu zmesi Subaru použilo systém vstrekovania Common Rail, ktorý pracuje so vstrekovacím tlakom okolo 1800 barov. Subaru Boxer Diesel v modeli Impreza poskytuje výkon 110 kW (150 k) pri 3600 ot./min. a mohutný krútiaci moment 350 Nm už pri 1800 ot./min. Tento potenciál sa odzrkadľuje v úctyhodných hodnotách výkonu a spotreby. Impreza 2.0D zrýchli z 0 na 100 km/h za 8,6 sekundy, najvyššia rýchlosť je 205 km/h. Impreza Boxer Diesel si pritom vystačí s 5,8 litrami nafty na 100 kilometrov. Systém čistenia výfukových plynov využíva oxidačný katalyzátor, zatvorený filter pevných častíc (DPF) a recirkuláciu výfukových plynov.

2.2 Nová 6-stupňová prevodovka

Špeciálne pre kombináciu s motorom Boxer Diesel bola vyvinutá nová šesťstupňová manuálna prevodovka. Kompaktná a ľahká šesťstupňová prevodovka má vďaka inovatívnemu mechanizmu a kulise radenia rovnakú dĺžku ako päťstupňová prevodovka. Vďaka optimalizácii jednotlivých prevodových pomerov, mohutnému krútiacemu momentu dieselového motora a relatívne dlhému odstupňovaniu prevodových pomerov táto prevodovka spĺňa požiadavky širokého spektra jazdných situácií.

Nové sprevodovanie šesťstupňovej prevodovky taktiež optimalizovalo hospodárnosť spotreby. Krátke prevodové pomery stupňov 1 až 5 a “dlhý” 6. stupeň viedli k zlepšeniu vlastností vozidla pri rozbehu a akcelerácii.

V spojení s novovyvinutou manuálnou prevodovkou zaručuje Subaru Impreza 2.0D vysokú mieru radosti z jazdy – vďaka vynikajúcej reakcieschopnosti a vysokému trakčnému výkonu. K suverénnym jazdným vlastnostiam a excelentnej stabilite prispievajú symetrický permanentný pohon všetkých kolies “symmetrical AWD” so systémom aktívneho rozdeľovania krútiaceho momentu a Subaru Dynamic Chassis Control Concept (Subaru DC3).

2.3 Pohon: 4×4

Symetrický pohon všetkých kolies “symmetrical AWD”, umiestnený za ľahkým a kompaktným motorom s nízkym ťažiskom, zabezpečuje ideálne rozloženie hmotnosti a rovnováhu vo všetkých smeroch – pre dokonalú stabilitu a trakciu na spevnených cestách, ako aj mimo nich.

Princíp motora boxer významnou mierou prispieva k výnimočnému výkonu pohonu 4×4 firmy Subaru – “symmetrical AWD”. Od motora cez prevodovku až po diferenciál zadnej nápravy prebieha celý hnací mechanizmus v priamej línii s horizontálne symetrickým usporiadaním. Bezpečnostná filozofia firmy Subaru kladie dôraz na aktívnu bezpečnosť, pretože skutočným kľúčom k bezpečnosti je schopnosť nehodám predchádzať. Pohon všetkých štyroch kolies ponúka najlepšiu možnú trakciu, vďaka čomu majú automobily s pohonom 4×4 bezpečnostný náskok: čím lepšia je trakcia, tým je auto stabilnejšie a bezpečnejšie. Pohon “symmetrical AWD” modelu Impreza 2.0D rozdeľuje silu motora permanentne na všetky štyri kolesá prostredníctvom stredového diferenciálu so samosvornou viskóznou spojkou.
Elektronický systém regulácie dynamiky jazdy (Vehicle Dynamics Control, VDC) okrem toho v reálnom čase monitoruje otáčky kolies a výkon motora a neustále informuje o aktuálnej jazdnej situácii, ako aj o pozdĺžnom a priečnom zrýchlení vozidla. Eventuálne odchýlky sú korigované zásahmi do manažmentu motora resp. pribrzďovaním jednotlivých kolies, aby ostala zachovaná jazdná stabilita.

2.4 DC3 – Podvozok

Nové riadenie a novovyvinuté zavesenie zadných kolies platformy Impreza – podľa konceptu Subaru Dynamic Chassis Control (Subaru DC3) – výraznou mierou prispievajú k jazdnej dynamike. Predné zavesenie s trojuholníkovými priečnymi ramenami, pružiacimi jednotkami s progresívnou charakteristikou a stabilizátorom firma Subaru neustále zdokonaľuje. Zavesenie tak zaručuje lineárnu kontrolu a vďaka integrácii odľahčených komponentov má nižšiu hmotnosť ako doposiaľ.

Vzadu bolo použité novovyvinuté zavesenie s dvojitými priečnymi ramenami, vinutými pružinami a stabilizátorom. Zavesenie je menšie, ľahšie a nižšie zabudované, takže zostal dostatok miesta pre veľký a ľahko prístupný batožinový priestor. Okrem toho je zavesenie upevnené na pomocnom ráme karosérie. Vďaka tomu je karoséria lepšie odizolovaná od hluku vozovky a vibrácií. Riadenie, pružiny, tlmiče a stabilizátory boli precízne prispôsobené dynamickému potenciálu novej Imprezy.

3 BEZPEČNOSŤ

Jadrom pasívnej bezpečnosti modelu Impreza 2.0D je karoséria s integrovanými prstencovými prvkami, ktoré tvoria bezpečnostnú klietku. Táto jedinečná štruktúra účinne absorbuje nárazovú energiu a chráni priestor pre pasažierov pred deformáciami. V prípade čelného nárazu sa energia od nárazníkov odvádza do bočných častí. Motor boxer vďaka svojej plochej konštrukcii a nízkemu zabudovaniu skĺzne pod stredový tunel.

Čelná časť vozidla je koncipovaná tak, aby disponovala dostatkom priestoru na absorbovanie nárazovej energie a účinne tak ochránila pasažierov pred ťažkými zraneniami. Výstuže vo dverách prispievajú k zlepšeniu bezpečnosti v prípade bočného nárazu. Konštrukcia dvier vďaka efektívnej absorbcii nárazovej energie nezaručuje len vysoký stupeň bezpečnosti počas bočného nárazu, ale uľahčuje aj únik pasažierov z vozidla. Predné a zadné dvere sa po nehode dajú otvoriť, aby pasažieri neuviazli vo vozidle.

Vysokopevné oceľové plechy na rozhodujúcich miestach posunuli bezpečnosť pri náraze na novú úroveň. Impreza to už preukázala pri čelnom náraze (offset crash) so 40 percentným prekrytím do deformovateľnej bariéry v testoch amerického inštitútu Insurance Institute for Highway Safety (IIHS). V nárazovom teste dosiahla Impreza najvyššie možné hodnotenie (dobrý).

Brzdový asistent

Sériový brzdový asistent zasiahne vtedy, keď by vodič mal celou silou zošliapnuť brzdový pedál, ale z akýchkoľvek dôvodov to neurobí. V závislosti od rýchlosti zošliapnutia pedálu dôjde k zvýšeniu tlaku v hydraulickom systéme a k optimalizácii brzdového výkonu.

Elektronický stabilizačný program (Vehicle Dynamics Control System, VDC)

Systém regulácie dynamiky jazdy podporuje agilitu, stabilitu a trakciu pohonu symmetrical AWD. Okrem toho firma Subaru využíva systém VDC ako prídavný bezpečnostný prvok. Systém monitoruje požadovaný smer jazdy, porovnáva ho so skutočným smerom jazdy a vyrovnáva prípadné rozdiely cielenými zásahmi do manažmentu motora a brzdového systému. Týmto spôsobom je zabezpečená vysoká jazdná stabilita, bez negatívneho dopadu na pôžitok z jazdy.

Asistent rozbiehania v kopci – Hill Start Assist

Impreza Boxer Diesel je vybavená elektronickým asistentom rozbiehania v kopci (Hill Start Assist). Pri rozbiehaní v stúpaní sa po uvoľnení brzdového pedálu brzdový tlak zachová po dobu približne dvoch sekúnd, čo zabraňuje pohybu vozidla dozadu pred stlačením plynového pedálu. Táto funkcia umožňuje hladké rozbiehanie na svahu.

Ochrana chodcov

Optimalizáciou rámov, materiálu kapoty motora a štruktúry prednej časti vozidla sa podarilo dosiahnuť účinnú absorbciu energie v prípade kolízie. Tieto opatrenia výraznou mierou minimalizujú závažnosť zranení pri strete vozidla s chodcom.

4 Ceny a disponibilita

Subaru Impreza 2.0D Classic 25 891,- EUR (779 992,27 SK s DPH)
Subaru Impreza 2.0D Sport 28 181,- EUR (848 980,81 SK s DPH)

Metalický lak 527,78- EUR (15 899,9 SK s DPH)
Kožené čalúnenie 2 984,13,- EUR (89 899,9 SK s DPH)

Na Slovensku sa nová Impreza začne predávať od 23.2. 2009.